FYSISK AKTIVITET


Betania Malvik ønsker å bidra til at du kan holde deg i aktivitet de nærmeste ukene. Vi vil derfor legge ut treningsprogram på nett som kan benyttes hjemme .


Etter retningslinjer fra Helsedirektoratet, holdes nå treningssentre, treningslokaler, fysikalske institutter, basseng og andre aktivitetsmuligheter stengt. Dette gjelder også Arbeidsrettet rehabilitering ved Betania Malvik.


Vi ser det som lurt å være fysisk aktiv også i disse dager, og det er fullt mulig å gjennomføre fysisk aktivitet/trening både hjemme og ute. I dag anbefaler vi lett til moderat intensitet. Dette er vist å ha positiv effekt ved psykiske lidelser og langvarige smerter. Forskere diskuterer fortsatt om trening med høy intensitet resulterer i midlertidig svekkelse av immunsystemet, og det er enda mange usikkerhetsmomenter knyttet til risiko og følger av COVID-19. Det er derfor relevant å oppfordre til forsiktighet.

  • Dersom du har symptomer (https://helsenorge.no/koronavirus), unngå trening.

  • Hjelp helsevesenet med å håndtere krisen ved å unngå aktiviteter hvor det er risiko for akutte skader som trenger øyeblikkelig hjelp. Det kan være vanskelig å komme gjennom på telefon.
  • Om du trener utendørs, unngå store folkemengder og treningsapparater i parker.
  • Ta kontakt med din behandler på Betania Malvik dersom du har spørsmål knyttet til fysisk aktivitet.

Sirkeltrening

Finn øvelser du liker og sett dem sammen til en den økten som passer deg! Ønsker du en kortere eller lengre økt tar du bort eller legger til øvelser eller runder. Du kan gjøre øvelser kun med kroppsvekt, eller du kan benytte utstyr du har tilgjengelig. Ikke vær redd for at du kanskje gjør øvelsene feil, kroppen er nemlig skapt for bevegelse og variasjon.


Forslag: 

5 øvelser

1 minutt arbeid per øvelse, 30-60 sekunder pause mellom hver øvelse, 

2 minutter pause mellom hver runde.


For en raskere økt: 

7 øvelser

45 sekunder per øvelse, 15 sekunder pause mellom øvelsene, 

3 minutter pause mellom hver runde.

Klikk her for øvelser

Nakke og skulderbue

Smerter i nakke/skuldre skyldes i de fleste tilfeller anspent muskulatur. For å få varig bedring er det viktig med økt bevissthet rundt når du spenner musklene. Ofte spenner vi muskler ubevisst når vi er stresset, bekymret osv.

Følg link for øvelser vi anbefaler.